Garnaal

Snel & gezond

Garnalen zijn een van de populairste schaaldiersoorten. Niet zo gek, want je kunt ze in allerlei gerechten gebruiken – van oosters tot Italiaans. Net als vis staan ze in de Schijf van Vijf. Lekker vaak op tafel zetten dus!

Gezonde keuze

Ook schaal- en schelpdieren staan in de Schijf van Vijf. De voedingswaarden zijn vergelijkbaar met die van vis. Net als andere vissoorten bevatten garnalen veel vitamine B12, jodium, fosfor en seleen. Garnalen zijn daarnaast een bron van vitamine B2. Het is dus een prima idee om ze regelmatig op het menu te zetten.

Snel klaar

Garnalen zijn ideaal voor een snel en gemakkelijk gerecht. Ongekookte garnalen wok je in een minuut of vier gaar. Gekookte garnalen hoef je zelfs alleen maar even te verwarmen. Maak er bijvoorbeeld een oosters roerbakgerecht mee met paksoi, peultjes en ketjap. Of een snelle pasta met cherrytomaatjes en courgette. Ideaal op drukke dagen, zo’n snelle maar supergezonde maaltijd!

Jasje uit

Garnalen pellen is niet moeilijk. Zit de kop er nog aan? Haal die er dan eerst met een draaiende beweging af. Pel nu de schaal aan de onderkant open en trek als het ware het jasje van de garnaal uit. Als laatste trek je in één beweging de staart eraf. Overigens zijn de garnalen van Vis Marine al gepeld. Wel zo gemakkelijk!

Schaal of schelp?

Schaal- en schelpdieren worden meestal in één adem genoemd, maar wat is nu eigenlijk het verschil? Schelpdieren zijn weekdieren die leven in een schelp, zoals mosselen, oesters en kokkels. Schaaldieren hebben een hard pantser om zich heen. Voorbeelden zijn kreeften, krabben en garnalen. Tot de garnalenfamilie behoren heel veel verschillende soorten, van klein tot groot. Bekende voorbeelden zijn de Hollandse garnaal en de tijgergarnaal. Veel mensen denken dat de langoustine ook een garnalensoort is, maar dat is eigenlijk een kleine kreeftachtige.

De karperachtige

De witvis

Vette vis

De zalm

Zacht & zilt

De mossel

Nog meer vis

Laat je inspireren