Vegetarische nagerechten

Vegetarische nagerechten

Gemakkelijke recepten om thuis te maken

Nagerechten krijgen vaak minder aandacht als het gaat om vegetarische en veganistische opties. Wat maakt een nagerecht eigenlijk vegetarisch? Vegetarische nagerechten bevatten geen gelatine, dierlijk stremsel of andere dierlijke producten. Veganistische nagerechten gaan een stap verder en bevatten helemaal geen dierlijke ingrediënten zoals zuivel of eieren. Ontdek hoe je favoriete desserts vegetarisch of veganistisch kunt maken en probeer nieuwe, verrassende recepten.

Vegetarische desserts

Niet-vegetarische nagerechten kun je heel gemakkelijk vegetarisch maken. Vervang gelatine in gerechten zoals panna cotta of pudding met plantaardige alternatieven zoals agaragar, pijlwortel of carrageen. Serveer je een kaasplankje als nagerecht? Kies dan kazen gemaakt met vegetarisch stremsel. Er zijn ook genoeg toetjes zonder dierlijke ingrediënten die net zo rijk smaken als romige pudding of bavarois! Denk aan chocolademousse of ijs. Maak een gebakken cheesecake op basis van eieren in plaats van kwarktaart met gelatine. Net zo lekker en helemaal vega!

Veganistische nagerechten

Maak je favoriete nagerechten veganistisch door ingrediënten te vervangen. Gebruik kokosmelk in plaats van room voor een vegan panna cotta. Cheesecake? Maak een bodem van noten en dadels en gebruik plantaardige alternatieven voor roomkaas voor de vulling. Veganistisch gebak is heerlijk: denk aan courgettecake of bananencake zonder eieren en gemaakt met plantaardige zuivel. Probeer vegan ijs op basis van kokosmelk of waterijsjes met vers fruit. Trendy vegan desserts zoals avocadomousse zijn niet alleen lekker, maar ook voedzaam!