Maaltijdsalade recepten

Maaltijdsalade recepten

Lekkere recepten voor vullende salades

Op zoek naar lekkere recepten voor een maaltijdsalade? Bij Boodschappen ben je aan het goede adres. Helemaal handig als het dan ook meteen een maaltijdsalade is, die vullend genoeg is voor een maaltijd. Met deze verrassende salades kun je alle kanten op. Bekijk hier alle maaltijdsalade recepten!

Vullende salades

maaltijdsalade

Hoe maak je een maaltijdsalade vullend? Een goedgevulde maaltijdsalade is licht, maar toch vullend en voedzaam. Je kunt eindeloos variëren met de ingrediënten van maaltijdsalades en ze zo aanpassen aan wat je lekker vindt. Tip: probeer seizoensgebonden ingrediënten te gebruiken. Vul sla aan met koolhydraat- en eiwitbronnen, zoals kip, makreel of geitenkaas en couscous, rijst, pasta of quinoa. Ook aardappelen, peulvruchten, bonen, noten zijn goede aanvullingen. En heel veel groenten kunnen natuurlijk niet ontbreken! Vind je je maaltijdsalade nog niet vullend genoeg? Je kunt er altijd een sneetje brood bij serveren.

Maaltijdsalade met kip

Zin in een maaltijdsalade met kip? Goed idee! Kip zit boordevol hoogwaardige eiwitten, die essentieel zijn voor het opbouwen en onderhouden van spieren. Door eiwitten toe te voegen aan je maaltijden, kun je je langer verzadigd voelen en de behoefte aan ongezonde snacks verminderen. Combineer de kip met de groenten die je lekker vindt en voeg een eitje toe voor nog meer eiwitten. Maak ‘m fris door fruit toe te voegen, zoals appel. Net als in deze maaltijdsalade met kip en avocado. Deze rijstsalade met kip is ook een aanrader!

Is een maaltijdsalade gezond?

Een maaltijdsalade is een goede keuze als je op zoek bent naar een gezonde en voedzame optie. Een goed samengestelde maaltijdsalade bevat een basis van groenten, aangevuld met (volkoren) granen. Eiwitrijke toevoegingen zoals kip, tonijn, ei of peulvruchten maken de salade voedzaam en helpen bij spierherstel na het sporten. Let op met het toevoegen van kaas, kant-en-klare dressings en croutons. Kaas bevat vaak relatief veel verzadigd vet, terwijl kant-en-klare dressings vaak veel suikers bevatten. Vervang de crunch van croutons voor geroosterde noten of zaden voor een gezondere optie. Door te kiezen voor een gevarieerde samenstelling en het beperken van toegevoegde dressings of croutons, kun je genieten van een smakelijke en gezonde maaltijd.

Vegetarische varianten

Een maaltijdsalade kun je heel makkelijk vegetarisch maken. Door een combinatie van kleurrijke groenten en eiwitrijke ingrediënten zoals bonen, tofu of noten maak je een lekkere,  voedzame maaltijd. Varieer met seizoensgroenten zoals geroosterde pompoen in de herfst, verse asperges in de lente of sappige tomaten in de zomer. Voeg granen zoals quinoa, bulgur of volkoren couscous toe voor extra vezels. Experimenteer met verschillende dressings op basis van yoghurt, citroen, balsamicoazijn of tahin om je salade een unieke smaak te geven. Of je nu op zoek bent naar een snelle lunch, een lichte avondmaaltijd of een gezonde bijdrage aan een picknick, vegetarische maaltijdsalades bieden eindeloze mogelijkheden.

Meer vegetarische maaltijdsalades
Fris & fruitige salades
Fris & fruitige salades

Zomersalades met sappige fruit

Meer lekkere salades
Salades bij de bbq
Salades bij de bbq

Salades vol kleur, vitamines en frisheid

Meer salades